Edukacja Prawna i Mediacja

– Program Rozwoju Kompetencji Społecznych i Obywatelskich

 

Projekt „Edukacja Prawna i Mediacja – Program Rozwoju Kompetencji Społecznych i Obywatelskich” realizowany jest w celu wprowadzenia innowacyjnych działań edukacyjnych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, ukierunkowanych na rozwój świadomości prawnej, kształtowanie postaw obywatelskich oraz promowanie kultury dialogu wśród dzieci i młodzieży.

 

W ramach programu prowadzone będą:

 

 

Szkolenia dla nauczycieli:

przygotowujące kadrę pedagogiczną do:

 

  • wdrażania elementów edukacji prawnej i mediacyjnej w codziennej pracy wychowawczej.

 

 

 

Zajęcia z mediacji rówieśniczej

i rozwiązywania konfliktów:

w trakcie których uczestnicy zdobędą:

 

  • praktyczne umiejętności komunikacyjne,
  • nauczą się empatii,
  • aktywnego słuchania
  • oraz stosowania pokojowych metod rozwiązywania sporów.

 

Warsztaty z edukacji prawnej

i obywatelskiej:

  • zagadnienia związane z zawieraniem, a także wykonywaniem umów,

  • podstawy odpowiedzialności cywilnej oraz  karnej,

  • funkcjonowanie sądów powszechnych

  • rolę obywatela w społeczeństwie obywatelskim,

  • mechanizmy ochrony praw człowieka

00-867 Warszawa

al. Jana Pawła II 27

 

Napisz do nas

e-doręczenia:

AE:PL-15870-31785-EFGBS-2

 

Ogłoszenie o naborze szkół

do udziału w projekcie:

 

„Edukacja Prawna i Mediacja – Program Rozwoju Kompetencji Społecznych i Obywatelskich”

 

Instytut Badań i Rozwoju Nauk Prawnych ogłasza nabór szkół podstawowych (klasy VI–VIII) oraz szkół ponadpodstawowych (klasy I–II liceum) z terenu całej Polski do udziału w projekcie „Edukacja Prawna

i Mediacja – Program Rozwoju Kompetencji Społecznych i Obywatelskich”.

 

Projekt jest realizowany przez Instytut Badań i Rozwoju Nauk Prawnych i współfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach programu Ministra Edukacji pn. „Młodzi Obywatele” na rok 2025.

 

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie w szkołach uczestniczących w programie cyklu zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji prawnej, mediacji rówieśniczej oraz świadomego uczestnictwa w życiu społecznym.

 

Zajęcia obejmują m.in. problematykę umów cywilnoprawnych, odpowiedzialności cywilnej i karnej, funkcjonowania sądów, praw i obowiązków obywateli w państwie prawa oraz alternatywnych metod rozwiązywania sporów.

 

Zajęcia będą realizowane w okresie od 1 września 2025 r. do dnia 15 grudnia 2025 r. bezpośrednio

w siedzibach szkół.

 

Udział szkół w projekcie jest bezpłatny.

 

Placówki zainteresowane udziałem w projekcie proszone są o kontakt z koordynatorką projektu:

 

Jagną Piwowarską

e-mail: piwowarska@instytut-bir.pl

tel. 693 636 927

 (+48) (+48)

 

Nabór na szkolenie

Instytut Badań i Rozwoju Nauk Prawnych ogłasza rozpoczęcie naboru do nowego programu szkoleniowego skierowanego do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.

Szkolenie  jest realizowane w ramach programu „Młodzi Obywatele”, współfinansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 

Udział w szkoleniu jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji, które Instytut otrzymał na realizację działań wspierających rozwój kompetencji prawnych i obywatelskich kadry pedagogicznej.

 

Program został zaprojektowany tak, aby łączyć praktyczne aspekty prawa oświatowego, cywilnego i karnego z realnymi wyzwaniami pracy nauczyciela. Obejmuje on zagadnienia ochrony dóbr osobistych, odpowiedzialności cywilnej szkoły, ochrony danych osobowych, reagowania na hejt i naruszenia wizerunku, a także mediacji szkolnej i procedur kryzysowych.

Zapisz się na szkolenie

Organizacja zajęć:

 

Czas trwania:

20 godzin dydaktycznych

Forma:

zajęcia online 

 

 

I Tura 

  • 22 listopada (piątek), godz. 15:00–20:00
  • 23 listopada (sobota), godz. 10:00–15:00
  • 29 listopada (piątek), godz. 9:00–14:00

II Tura

  • 29 listopada (piątek), godz. 15:00–20:00
  • 30 listopada (sobota), godz. 15:00–20:00
  • 7 grudnia (sobota), godz. 10:00–15:00

Zapisy na szkolenie:

Zapisy przyjmujemy mailowowo na adres:

bok@instytut-bir.pl

Termin zgłoszeń:

Zgłoszenia przyjmujemy do 15 listopada 2025r

Szkolenie jest realizowanie w ramach projektu "Edukacja Prawna i Mediacja"

Program szkolenia:

 

 

1) Dobra osobiste nauczyciela i ucznia – ochrona prawna (kc: art. 23–24)

  • Czym są dobra osobiste (cześć, dobre imię, prywatność, wizerunek, tajemnica korespondencji).
  • Kiedy dochodzi do naruszenia (w szkole, w mediach społecznościowych, przez rodzica/ucznia/innego nauczyciela).
  • Środki ochrony: żądanie zaniechania, usunięcia skutków, przeprosiny, zadośćuczynienie/pieniężna kompensata (art. 24 kc), sprostowania.
  • Szybka ścieżka reakcji: dokumentacja incydentu, wezwanie przedsądowe, zabezpieczenie dowodów (zrzuty ekranu, linki, metadane).
  • Ćwiczenie: kwalifikacja 5 kazusów (post na Facebooku rodzica, nagranie lekcji, mem z twarzą nauczyciela, „recenzja” szkoły, publiczny zarzut mobbingu).

 

2) Odpowiedzialność cywilna i ryzyko szkoły (kc: art. 415, 416, 427, 430)

  • Odpowiedzialność deliktowa i kontraktowa; wina własna, organizacyjna, nadzorcza (culpa in vigilando) i powierzającego (art. 430 kc).
  • Odpowiedzialność za uczniów małoletnich, wypadki na zajęciach i wycieczkach; wymogi należytej staranności.
  • Notatka powypadkowa, kontakt z ubezpieczycielem, instrukcja BHP a odpowiedzialność.
  • Ćwiczenie: checklista „co po zdarzeniu” w 15 minut.

 

3) Wizerunek i dane osobowe (RODO: art. 4, 5–6, 13; prawo autorskie – art. 81 pr.aut.)

  • Kiedy wizerunek jest daną osobową; podstawa prawna publikacji zdjęć (zgoda vs. zadanie publiczne/uzasadniony interes – ostrożność przy publikacjach).
  • Klauzule informacyjne dla rodziców i pracowników (art. 13 RODO). Retencja, dostęp, sprzeciw.
  • Nagrywanie lekcji i monitoring wizyjny w szkole – legalność, zakres, oznaczenia, (ocena skutków).
  • Polityka zdjęć i social mediów szkoły: co wolno publikować, kto zatwierdza, jak wycofać zgodę.
  • Ćwiczenie: audyt przykładowej zgody na publikację wizerunku i poprawa błędów.

 

4) Hejt, stalking i zniesławienie – reagowanie (k.k.: art. 190, 190a, 212, 216; kc: art. 23–24)

  • Granica krytyki a bezprawny hejt. Równoległe tory: cywilny i karny; kiedy warto, a kiedy nie.
  • Zawiadomienie o przestępstwie vs. prywatny akt oskarżenia; dowody z internetu (utrwalanie, biegły IT, łańcuch dowodowy).
  • Procedura deeskalacji i mediacji w środowisku szkolnym; rola dyrektora.
  • Ćwiczenie: projekt krótkiego wezwania do zaniechania i usunięcia wpisu.

 

5) Władza rodzicielska w praktyce szkoły (k.r.o.: art. 92, 95–97, 109)

  • Co rodzice „mogą i muszą”: współdecydowanie w istotnych sprawach dziecka (art. 97 § 2 k.r.o.), prawo dostępu do informacji o postępach.
  • Rozbieżność stanowisk rodziców: jak szkoła dokumentuje i na co ma czekać (orzeczenie sądu, kuratora).
  • Ograniczenie/pozbawienie władzy – jakie dokumenty powinna posiadać szkoła i jak je weryfikować.
  • Reakcja szkoły na zaniedbania w wykonywaniu obowiązków rodzicielskich oraz niechęć do współpracy ze szkołą - wniosek o wgląd w sytuacje rodzinną małoletniego.
  • Zgody: wycieczka, zajęcia dodatkowe, przetwarzanie danych, publikacja wizerunku; różnicowanie „zgody szkoły” i „zgody rodzica”.
  • Ćwiczenie: matryca decyzyjna „czyja zgoda potrzebna”.

 

6) Wycieczki, opieka, zgody, bezpieczeństwo

  • Podstawa prawna i standardy organizacji.
  • Opieka nad uczniem, liczebność opiekunów, ubezpieczenia, zgody medyczne i kontakt w nagłych wypadkach.
  • Checklista kierownika i opiekuna wycieczki; co robić przy incydencie poza szkołą.
  • Ćwiczenie: wypełnienie wzorów dokumentów dla konkretnej wycieczki.

 

7) Mobbing, dyskryminacja i ochrona nauczyciela (Kodeks pracy art. 94³ – w zakresie stosowanym do nauczycieli zatrudnionych na podstawie KN; KN – odpowiedzialność porządkowa/dyscyplinarna)

  • Definicja mobbingu i dyskryminacji; różnica między konfliktem a mobbingiem.
  • Wewnętrzna ścieżka zgłoszeń, obowiązki pracodawcy (dyrektora), dowody i „dziennik zdarzeń”.
  • Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela (KN) a ochrona przed nadużyciami zgłoszeń.
  • Ćwiczenie: scenariusz interwencji – od zgłoszenia do zamknięcia sprawy.

 

8) Procedury kryzysowe i kultura dowodowa

  • Standard „złotej godziny”: co ustalamy natychmiast, kogo informujemy, jak zabezpieczamy ślady.
  • Wzorcowa notatka służbowa, protokół z rozmowy, rejestr incydentów, polityka retencji.
  • Koordynacja z prawnikiem, ubezpieczycielem, organem prowadzącym i RODO-IOD.
  • Ćwiczenie: wypełnienie szablonu notatki + mapa komunikacji (wewnętrznej i zewnętrznej).

 

9) Mediacja szkolna – wdrożenie systemowe i praktyka

  • Definicja i cele mediacji szkolnej; odróżnienie od interwencji wychowawczej i postępowania dyscyplinarnego.
  • Role: dyrektor, nauczyciel-mediator, zespół ds. mediacji, rówieśnicy-mediatorzy; kiedy mediować, a kiedy nie (granice kompetencji, sprawy przemocy, przestępstw, podejrzenia krzywdzenia).
  • Zasady: dobrowolność, bezstronność, poufność, autonomia stron, informowana zgoda.
  • Legalność: zgodność z PO, KN, RODO, pr.aut. (wizerunek, nagrania, dokumentacja).
  • Relacja z rodzicami i sądem rodzinnym; miejsce mediacji w procedurach szkoły.

Patronaty 

Instytut realizuje zadania

w zakresie badań naukowych, działalności eksperckiej oraz edukacyjnej, wspierając podmioty publiczne i prywatne

w kształtowaniu efektywnego

i sprawiedliwego systemu prawnego.

Zadzwoń do nas

22 299 08 98

Napisz do nas

bok@instytut-bir.pl